Sep 15, 2009

Tag Hari Raya

Here are the rules..:-

1. Link to the person that tagged you and post the rules in your blog.
2. Share Raya facts about yourself.
3. Tag random people at the end of their post and include links to their blog.
4. Let each person know they have been tagged by leaving a comment in their blog.


a) Favourite Hari Raya SongNamed the singer and title of the song.. Find the song in in youtube and post it here. Sing along to the song as you answer the rest of the questions...



b) Happiest Memory of Hari Raya
Of course masa zaman kecik2..kutip duit raya, main bunga api..meriah! Kalo mat salleh suka cakap the Magical Christmas, Raya was exactly that for me. Mesti rajin gile bangun tido dengan awalnya pepagi raya. Excited nak pakai baju raya..

c) Saddest Hari Raya
Sebenarnya takde..either that, aku dah block dari memori aku.

d) Worst Hari Raya
Sama macam soklan c)

e) Favourite Kuih Raya
UUuuuuuu!Jem tart Mokcik aku selalu beli masa dia keje kat Petronas dulu. Dia konpem belikan sekotak especially untuk aku sbb dia tau aku gile jem tart tu! Kalo korang nak tau mane satu, ade jual kot kat KLCC. Cari jem tart yang ada nama Quetart kat memane gerai2 yang ada jual kuih muih kat situ.
Pastu kek lapis sarawak and dektutt's grandma's egg tarts!!!Aku penah gi beraya kat rumah dektutt a few years ago..masya allah!!sedap!!overdose kek lapis dan eggtart. Sampai sekarang aku cube cari kek lapis sarawak seperti yang aku makan masa aku kat sana, tapi hampa...takda satu pun yang serupa. Kene pegi beraya kat sarawak lagi sekali kut.

f) Favourite Thing to Eat during Raya
Nasi dagang, laksa (pahang ke, utara ke, johor ke..sume aku bedal!kecuali laksa penang), soto, ketupat palas, rendang ayam..ohohhoho..the list is never ending!

g) A must have during Hari Raya
Family gathering! The more the merrier! Plus raya adalah time aku dan kazen2 aku layan citer hantu!
Penah sekali raya tahun bile tah...kitorg layan tgk cite 'The Train' atau 'Ju-on' time malam raya dalam bilik kazen aku. Tengah2 malam bute, mak aku cari mane kitorg takde tido kat ruang tamu rumah tu. Rupanya sume dah macam tin sardin kat dalam bilik kazen tgk cite hantu!haha!sekor2 tak berani nak tido kat luar!

h) Normal First Hari Raya activities
Pagi raya kat rumah nenek la of course. Walaupun rumah mak bapak aku kat kuantan jugak, tapi lagi meriah tido rumah nenek sbb sumer kazen ade kat situ. Pastu berebut nak mandi..sepupu sepapat serupa sekampung tapi toilet ada 2 je.
Pastu tolong set-up meja nak breakfast sbb rumah arwah nenek kitorg depan masjid. Lepas sembahyang raya, rumah kitorg konpem penuh kene serbu dulu. Kate dah kat kampung..almost sumorg related...berjumpa laa semua sedara jauh la..kazen mak la..abang tiri datuk la..segala macam jenis sedara.
Dalam riuh tu jugak..time kitorg salam...dulu masa ada arwah tok and tok ki..memula salam ngan diorg dulu la. kutip duit raya dari tok ki (time ni la aku beratur 2 kali!cucu dan cicit ramai..tok ki tak ingat!hahah!)
Pastu salam dengan semua mak sedara, pak sedara, kakak sedara, abang sedara..of course yang muda salam yang tua la. Time ni..bonda mesti menangis..pastu aku bile dah nampak bonda menangis..aku pun menangis la...
Selesai salam..makan time!!!!!Menu wajib rumah arwah nenek..nasi dagang, satay ayam, ketupat palas dan rendang ayam.
Lepas makan, cabut lari pi rumah nenek belah bapak pulak. Kutip duit raya belah sana pulak sambil mengelak layan budak 'semekom'.
By tengah hari..raya aku dah selesai..baju raya tah ke mana...boleh la korang tgk senario pakcik2 dan kazen2 lelaki berlenggeng kepanasan sambil tido terbongkang kat ruang tamu. Kitorg sbb dah kaya duit raya..pegi Megamall!hahah!

i) Mail or emails raya cards
Tahun ni aku telah pos kan kad raya kat kengkawan aku. Dulu meriah sms di pagi raya. Tapi selalunya pagi raya bergayut telepon dgn boipren. Tapi since dah bersuami ni..takde la bergayut di telepon dah.
Tapi masa zaman kat sekolah dulu meriah hantar kad raya kat kengkawan serta 'pen-pal'!hehehe!zaman tu mana mampu nak pakai henpon, pastu email pun bukan fenomena yang berleluasa lagi...But I miss the good ol days. Seronok tau dapat kad raya melalui pos....

j) Favourite Raya Movies
Takde..main layan je ape2 drama swasta kat TV tu..rumah arwah nenek takde astro..tapi meriah je kitorg layan TV tu..

k) When do you start shopping for Hari Raya
Tak shopping sebenarnya. Have never been the type yang beria-ia beli baju raya. Baju raya aku selalunya only baju tradisional sepasang. Settle...kadang2 bertahun2 aku repeat baju sama.Tak kuasa nak shopping. Tahun ni pun kakak ipar yang tolong settle kan..hehe!Tapi baju suami dah selesai dibuat. First time buatkan baju raya untuk suami sebenarnya (hantar tailor..jangan salah faham..aku tak jahit..)

l)Duit Raya...a must have or not?
Dah kahwin..konpem la dah tak dapat..tapi FIL dan MIL kasi duit raya!heheh!Suami aku tak berapa ingat kasi ke tak...hahah!tak jugak heran. Di kasi duit raya, pastu nnt kene pow balik.takde beza!
Tahun ni tahun ke-dua aku start kasi duit raya kat semua orang, termasuk bonda dan babah.Bankrupt...tapi takpe.skali setahun.

m) Friends I'd like to know about their Hari Raya experiences
Hajime, Rockstar, Sapik the Sinbad, En. Buih serta semua penulis2 di Total Rebiu.

*well elsa, raya aku takde la lain sangat dari masa aku bujang dulu. tak tau la sebab belum ada anak sendiri lagi.mungkin bila baby dah sampai nnt aku start tradisi baru ke.buat masa sekarang, stick to the original plan sudah!hehe!*

SELAMAT HARI RAYA AGAIN SEMUA!!!!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...